Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Kategóriák / Termékek

Elektromos autó töltése - Minden amit tudnod kell

Elektromos autó töltése  - Minden amit tudnod kell

Fedezd fel az EV-technológia minden részletét - a töltési szabványoktól és az infrastruktúra fejlődésétől kezdve az autótulajdonosok előnyeiig és a gyorstöltés jövőjéig.

Az elektromos járművek (EV-k) nem csak a jövő ideái; már ma is itt vannak, és egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon. Az elektromos meghajtásra való áttérés pozitív változást jelent az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Olyan jövőt vetít előre, ahol a közlekedés teljes mértékben fenntartható lesz. Természetesen az útkeresés során számos technológiai megoldás lát napvilágot, bukik el, illetve marad a tovább fejlődésének köszönhetően.  

Fedezd fel az EV-technológia minden részletét - a töltési szabványoktól és az infrastruktúra fejlődésétől kezdve az autótulajdonosok előnyeiig és a gyorstöltés jövőjéig.

Az elektromos járművek (EV-k) nem csak a jövő ideái; már ma is itt vannak, és egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon. Az elektromos meghajtásra való áttérés pozitív változást jelent az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Olyan jövőt vetít előre, ahol a közlekedés teljes mértékben fenntartható lesz. Természetesen az útkeresés során számos technológiai megoldás lát napvilágot, bukik el, illetve marad a tovább fejlődésének köszönhetően.  

Tisztában kell lenni azzal, hogy sokak számára ez az új technológia számos kérdést vet fel.

Hogyan lehet feltölteni egy elektromos autót? Milyen töltőinfrastruktúra áll rendelkezésre? Mennyi időbe telik egy elektromos autó teljes feltöltése? És milyen előnyei - és hátrányai - vannak a váltásnak? Megpróbálunk válaszokat adni mindezekre az égető kérdésekre - és még egy csomó másra is.

Itt egy átfogó útmutatód neked minden elektromos autó, kezdve a töltés mögött álló technológiával...

Az elektromos töltők típusai

A töltés nyilvánvalóan alapvetően fontos feladat bármely elektromos jármű használójának, ezért érdemes megérteni a különböző töltési technológiákat. Végül is, az általad választott töltési mód befolyásolja, hogy mennyi ideig kell várakoznod az adott töltöttségi szint eléréséig.

Nagyjából három különböző rendszer vagy szabvány létezik, amelyek mindegyike eltérő sebességgel és infrastrukturális követelményekkel rendelkezik:

Elektromos autó töltése konnektorról - A 2. módú töltés

Az EV-töltés legalapvetőbb fajtája. Az 2. mód egy hagyományos háztartási dugalj (konnektor) segítségével tölti az EV akkumulátorát. Ez a módszer azonban nagyon lassú, és nem túl hatékony - óránként körülbelül 20 km-nyi hatótávolságot ad hozzá, ami hosszú töltési időt jelent, ha teljesen fel akarod tölteni az autót. Bár az 2. módú töltés némileg kényelmes, mivel nem igényel további felszerelést, csak vészhelyzetekben ajánlott.

Kérdés: Lehet-e tölteni egy elektromos autót egy hagyományos háztartási konnektorral?
Igen, bármelyik háztartási konnektor képes 2. módú töltésre, de ez egy nagyon lassú módja a töltésnek. Továbbá rendkívül kockázatos, így veszélyes is lehet! Megbízható töltéshez olyan, úgy nevezett fali töltőre vagy nyilvános töltőállomásra van szükség, melyeket hosszú ideig tartó, nagy energiaátvitelre fejlesztettek ki.

 

Kérdés: Vannak veszélyei a 2. módú töltésnek?
A töltés közvetlenül a 230V-os villamos hálózatból történik fali dugaljon (konnektoron) keresztül. Ezen töltési módnál fontos tudni, hogy a töltés hosszú ideig tart, mivel a töltés jellemzően a hálózati dugaljat biztosító kismegszakító méretén és/vagy a 2. módú töltőn (EVSE) beállított töltési teljesítményen múlik. A töltési idő rendszerint több órát vesz igénybe, ami alatt a hálózati dugalj és a mögöttes villamos rendszer jellemzően teljes terhelésen üzemel. Mielőtt ezt a töltési módot használjuk, érdemes megismerni mennyire alkalmasak a villamos csatlakozás eszközei a több órán át tartó energiafelvétel biztonságos kezelésre. Sajnos a legtöbb meghibásodás vagy tűzeset a dugaljak túlzott igénybevételére vezethető vissza. A háztartási dugaljakat nem arra tervezték, akár 10 órán át 16 A áram folyjon át rajtuk. Ilyen jellegű rendszeres használat esetén az érintkezők kimelegednek, elgyengülnek, legrosszabb esetben kigyulladhatnak. Pontosan ezen kockázatok miatt és a jelentős veszteség okán hívjuk ezt a töltési módot vésztöltésnek.
Rendszeres használata nem javasolt.

 

A 3. módú töltés

A 3. módú töltés az, ahol a dolgok kezdenek komolyra fordulni - és valójában ez a legnépszerűbb töltési mód, amellyel jelenleg találkozhatsz. Otthon a 3. módú töltés a ház hálózatához fixen csatlakoztatott úgynevezett fali vagy oszlopos töltő segítségével tölti fel teljesen az autód akkumulátorát.

A jellemző teljesítmény maximum 22 kW háromfázisú töltés esetén (3x32A), míg maximum 7,4 kW egyfázisú töltésnél (1x32A).

A 4. módú töltés

A 4. mód a három töltési metódus közül messze a leggyorsabb. Itt nem váltóáramot (AC), hanem egyenáramot (DC) küld a rendszer a járműbe. Vagyis ekkor nem az autódba épített egyenirányító képessége határozza meg, hogy mekkora teljesítményt tudsz az akkumulátorba betölteni. DC töltésnél nem kell az akkumulátornak megfelelő egyenáramot átalakítani, mivel azt már készen kapja az autó. 4. módú töltési módnál egyenfeszültséggel, egy autó nulláról 100%-os töltöttségi szintre emelése körülbelül egy óra alatt megtörténhet.

Ezeket az egyenáramú gyorstöltőket egyre gyakrabban találod meg a nyilvános töltőállomásokon. De természetesen mindennek ára van. A töltőpontok üzemeltetői számára rendkívül költséges a létesítésük, így a töltött energia (kWh) költségében érvényesítik. Ezzel együtt az autósok adott esetekben rászorulnak a használatára.

 

EU eldöntötte, hogy 3. módú legyen a standard, szabványos töltés a normál és a közepesen gyors (semi-fast) töltési megoldásokra, míg a 4. mód a gyorstöltés szabványa.